σύγχρονες συνθέσεις με οκτάχορδη κιθάρα | νέο cd

Υπάρχει ένας μύθος, που οφείλεται σε μια παρανόηση και στον οποίο πιστεύει ένα μεγάλο μέρος του κοινού. Ο μύθος αυτός λέει ότι «η κλασική κιθάρα παίζει κλασική μουσική», μουσική δηλαδή που γράφτηκε ας πούμε τον 18ο αιώνα. Στην διάλυση αυτού του μύθου συμβάλουν κάποιες νέες συνθέσεις νέων κιθαριστών, όπως ο Γιώργος Ταμπάκης.

Η νέα δουλειά του Γιώργου Ταμπάκη ολοκληρώθηκε. Περιέχει δικές του όμορφες και σύγχρονες συνθέσεις για σόλο οκτάχορδη κιθάρα και πρέπει να την ακούσετε στο σπίτι, με ηχεία που να αποδίδουν τις χαμηλές νότες – όχι από το κινητό δηλαδή, θα χάσετε το νόημα. Ο Ταμπάκης έχει παρουσιάσει και άλλες ηχογραφήσεις του στο παρελθόν, εδώ παρουσιάζουμε την τελευταία, που είναι φρέσκια-φρέσκια (μόλις έγινε η επίσημη παρουσίαση του καινούργιου του CD που το έχω κι εγώ στο ράφι μου)!

Ο τίτλος του CD του Ταμπάκη είναι hEre nOw theN, κυκλοφορεί από την Ekfrassis Productions και περιέχει μουσική δική του, που ερμηνεύει ο ίδιος με μια ξεχωριστή κιθάρα, της σειράς MOOV του Γιώργου Μπεχλιβάνογλου (διαβάστε γι’ αυτόν τον σπουδαίο κιθαριστή σε άρθρο του Ιλάν στην εφημερίδα Αυγή πατώντας εδώ).

Δεν θα ακούσετε ήχους κλασικής ή ρομαντικής εποχής, αλλά σύγχρονη μουσική γραφή, πολυρρυθμίες και αρμονίες με ισχυρές διαφωνίες που όμως «κυλάνε» και δένουν σε ένα σύνολο, με στυλ αυτοσχεδιαστικό αλλά επεξεργασμένο και προετοιμασμένο. Δεν πρόκειται για σκληρά ατονικά έργα (στα οποία προσωπικά έχω αλλεργία, γιατί δεν τα καταλαβαίνω). Είναι και η οκτάχορδη που δίνει άλλο βάθος, προσθέτει δυνατότητες που δεν προσφέρει η συμβατική εξάχορδη κιθάρα.

Ένα συνολικό δείγμα της δουλειάς του Γιώργου Ταμπάκη

«Στο hEre nOw theN ο Γιώργος Ταμπάκης αποτυπώνει το προσωπικό του μουσικό σύμπαν επικεντρωμένο στη σύγχρονη κιθάρα, παρουσιάζοντας ένα σύνολο συνθέσεων και αυτοσχεδιασμών που έχουν ως επίκεντρο την ευρύτερη μοντέρνα μουσική προσέγγιση, αφομοιώνοντας στοιχεία και τάσεις της σύγχρονης κλασικής, μοντέρνας τζαζ, avant garde, progressive μουσικής, με τον ελληνικό ήχο να είναι συχνά παρών τόσο μελωδικά όσο και ρυθμικά δίνοντας ένα αποτέλεσμα φρέσκο και ιδιαίτερο», αναφέρεται στο ενημερωτικό σημείωμα που συνοδεύει το CD.

Το εξώφυλλο του ψηφιακού δίσκου

η ζωή του Μπαρίος Μανγκορέ σε ταινία

Είναι μια ταινία που γυρίστηκε το 2015 και μόλις βγήκε στο YouTube. Όλοι οι κιθαριστές πρέπει να τη δουν, τελεία και παύλα!

Εξιστορεί τη ζωή του Agustín Barrios Mangoré – Nitsuga (όπως Agustin διαβάζοντας ανάποδα), ελληνιστί Αγκουστίν Μπαρίος Μανγκορέ, του εμβληματικού αυτού Παραγουανού κιθαριστή και συνθέτη, τα απαιτητικά και πανέμορφα έργα του οποίου διδάσκονται στα ωδεία όλου του κόσμου και ερμηνεύονται από τους πλέον καταξιωμένους κιθαριστές σε ρεσιτάλ.

Agustín Pío Barrios, γνωστός ως Agustín Barrios Mangoré – Nitsuga (1885-1944)

Μόλις πριν λίγες μέρες (6 Οκτωβρίου) βγήκε ο σύνδεσμος στο YouTube που προσφέρει όλη την ταινία δωρεάν. Η ταινία έκανε πρεμιέρα τον Αύγουστο του 2015 «Mangoré, for the love of art» στην πρωτεύουσα της Παραγουάης, Ασουνθιόν, σε σκηνοθεσία και σενάριο του Χιλιανού κινηματογραφιστή Luis R. Vera. Είναι αργεντινο-παραγουανή παραγωγή. Τον ρόλο του Μπαρίος ερμηνεύουν ο μεξικανός ηθοποιός Damián Alcázar (στην ώριμη ηλικία) και ο Παραγουανός ηθοποιός Celso Franco (στη νεαρή ηλικία). Η υπέροχη Παραγουανή κιθαρίστρια Berta Rojas, ερμηνεύει την μουσική του Μπαρίος που ακούγεται στην ταινία (δεν θα μπορούσε να γίνει καλύτερη επιλογή σε αυτό). Η κιθάρα που χρησιμοποιήθηκε στα ρεσιτάλ της ταινίας, είναι κατασκευής του Μεξικανού Federico Sheppard.

Μέσα από την ταινία και τα προσεγμένα κουστούμια και σκηνικά, παίρνουμε άρωμα και χρώμα της εποχής των αρχών του 20ού αιώνα στη λατινική Αμερική κυρίως, αλλά και στην Ευρώπη (Γερμανία μεσοπολέμου, Γαλλία). Και φυσικά, κάπου υπάρχει αναφορά και στην Ελλάδα (στο στιγμιότυπο του θαυμασμού που εκφράζει ο Μπαρίος σε μία όμορφη γυναίκα, μια «Αφροδίτη»).

Στιγμιότυπο από την ταινία

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η εξιστόρηση της σχέσης του Μπαρίος με τον Σεγκόβια. Προκύπτει ότι ο σπουδαίος και διάσημος ήδη τότε Ισπανός, δεν ήθελε να βοηθήσει στην αναγνώριση του Μπαρίος.

Η εικόνα του Μπαρίος, υπάρχει στα χαρτονομίσματα της Παραγουάης

Σπόιλερ… τέλος! Αναφέρουμε ενημερωτικά ότι οι διάλογοι είναι στην ισπανική γλώσσα, υπάρχουν όμως υπότιτλοι στην αγγλική. Η κινηματογραφική προσέγγιση, είναι απλή και στρωτή. Η μουσική του Μπαρίος Μανγκορέ είναι αριστουργηματική, η ζωή του υπήρξε τόσο ενδιαφέρουσα, η ταινία, λοιπόν, είναι ένα θαύμα:

Η ταινία, στην ισπανική γλώσσα, με αγγλικούς υπότιτλους – δείτε την!

Διαβάστε ακόμη:

Το κείμενο που έχει γράψει για τον Μπαρίος ο μαέστρος Ευάγγελος Ασημακόπουλος στο tar.gr

η υπόσχεση: ντοκιμαντέρ με θέμα την αποτέφρωση νεκρών

Το χρονικό που οδήγησε στην αναγνώριση του δικαιώματος της αποτέφρωσης νεκρών, παρουσιάζει με όλες τις λεπτομέρειες και εξαντλητική ακρίβεια, το ντοκιμαντέρ «Η Υπόσχεση» του δημοσιογράφου και σκηνοθέτη Κώστα Πλιάκου.

Όπως έγραψε ο Κώστας Πλιάκος: «Είκοσι τρία χρόνια προσπαθειών για το αυτονόητο. Η αποτέφρωση των νεκρών στην Ελλάδα αποτελούσε ταμπού επί δεκαετίες για τον πολιτικό κόσμο. Η επιρροή της εκκλησίας και οι πολιτικές σκοπιμότητες δεν επέτρεπαν τη δημιουργία ενός νόμου που θα επέτρεπε με τη σειρά του τη δημιουργία και λειτουργία αποτεφρωτηρίων και όταν τελικά ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος, συντάχθηκε με τέτοιο τρόπο που κανείς, από όσους είχαν το δικαίωμα, δεν τολμούσε να πάρει το ρίσκο και να έρθει σε αντιπαράθεση με το κατεστημένο.

Η «Υπόσχεση» είναι η καταγραφή της πολιτικής διάστασης αυτής της προσπάθειας, την οποία σήκωσε στην πλάτη του επί 23 χρόνια ένας άνθρωπος. Θα μπορούσε επίσης να είναι η μικρογραφία του μαραθωνίου που έχει να τρέξει κάθε νομοθετική αλλαγή στη χώρα μας είτε πρόκειται για ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως στην περίπτωση της αποτέφρωσης, είτε για άλλα ζητήματα που έρχονται σε αντίθεση, με παγιωμένες αντιλήψεις, στερεότυπα, αναχρονισμούς, παραδόσεις, κατεστημένα τα οποία όμως δεν είναι τίποτα περισσότερο από τη βιτρίνα οικονομικών συμφερόντων. Στο βάθος πάντα υπάρχει το χρήμα.

Η «Υπόσχεση» – σημειώνει ο Κώστας Πλιάκοςείναι ένα ντοκιμαντέρ έρευνας μεγάλου μήκους στο οποίο οι πρωταγωνιστές της υπόθεσης «αποτέφρωση» ξεδιπλώνουν μια άγνωστη ιστορία πολιτικής διαμάχης.

H ταινία μας είναι ελεύθερη στο διαδίκτυο και θέλουμε να τη δει όσο το δυνατό περισσότερος κόσμος πριν ξεκινήσουμε να τη στέλνουμε σε φεστιβάλ. Το κάνουμε αντίθετα αυτή τη φορά. Δουλέψαμε γι’ αυτή ενάμιση χρόνο. Ελπίζουμε να σας αρέσει», έγραψε ο Κώστας Πλιάκος.

Δείτε το ντοκιμαντέρ στο YouTube

Η συμμετοχή μας στη δουλειά αυτή, είναι στο μουσικό μέρος. Κεντρικό μουσικό θέμα είναι το υπέροχο κομμάτι του Θεόδωρου Αντωνίου «Νοσταλγία» που ακούγεται στους τίτλους τέλους (κατόπιν ευγενικής παραχώρησης χρήσης του έργου από τον κ. Γουίλιαμ Αντωνίου). Η παρτιτούρα, περιλαμβάνεται στο 7ο βιβλίο της κιθάρας του μαέστρου Ευάγγελου Ασημακόπουλου (εκδόσεις Φίλιππος Νάκας). Επίσης, ηχογραφήθηκαν και ακούγονται μέρη από μια φρέσκια (υπό έκδοση) σύνθεση του συναδέλφου μου καθηγητή κιθάρας Νίκου Ηλιοδρομίτη και μια ακόμη ηχογράφησή μου σε τρόπο φρύγιο, για μουσικό «χαλί».

διαδικτυακό ρεσιτάλ με έργα Μίκη Θεοδωράκη το Σάββατο

Ένα διαδικτυακό ρεσιτάλ κιθάρας, ανοιχτό στο κοινό, με ορχηστρικά θέματα και τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, είναι μια τέλεια πρόταση… σπιτικής ψυχαγωγίας για το Σάββατο το απόγευμα! Ο διακεκριμένος νέος μουσικός, ο Γιώργος Ρήγας, μας παρουσιάζει ζωντανά τις ερμηνείες του σε έργα Μίκη Θεοδωράκη. Οι μεταγραφές της μουσικής του Μίκη, είναι επίσης δικές του.

Όπως λέει στις «σελίδες κιθάρας» ο Γιώργος Ρήγας, «τα λυρικά» του Μίκη Θεοδωράκη που θα ακούσουμε το Σάββατο «είναι μια πρώτη παρουσίαση μεταγραφών από τραγούδια και ορχηστρικά θέματα του Μίκη Θεοδωράκη για μία κιθάρα. Μία εργασία που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2018 με αφορμή κάποια αγαπημένα έργα του συνθέτη που ήθελα να μεταφέρω στην κιθάρα και πλέον, συμπληρώνοντας έναν αριθμό κομματιών, θα χαιρόμουν να τα παρουσιάσω. Γνωστά λυρικά τραγούδια του συνθέτη («Χάθηκα», «Όμορφη πόλη», «Νύχτα μαγικιά», «Αν θυμηθείς τ’όνειρό μου», «Μαργαρίτα Μαγιοπούλα»), τραγούδια που προέρχονται από τον κύκλο του Μαουτχάουσεν («Άσμα Ασμάτων», «Αντώνης») και ορισμένα γνωστά ορχηστρικά θέματα («Χαρταετοί») που προσπάθησα να μεταφερθούν στην κιθάρα προσθέτοντας ορισμένες κιθαριστικές ιδέες, χωρίς όμως να ξεφύγουν αισθητικά από το ύφος του συνθέτη«.

Ο Γιώργος Ρήγας γεννήθηκε το 1998 στην Αθήνα. Σπούδασε κλασική κιθάρα και θεωρητικά στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας με καθηγητή τον Γιώργο Τοσικιάν απ’ όπου πήρε δίπλωμα κιθάρας με βαθμό «Άριστα παμψηφεί». Συνεχίζει τις σπουδές του στα ανώτερα θεωρητικά με καθηγητή τον Μιχάλη Κεφάλα.

Παράλληλα έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και masterclasses κλασικής κιθάρας με τους καθηγητές Νότη Μαυρουδή, Γιώργο Μουλουδάκη, Γιώργο Μπεχλιβάνογλου, Μιχάλη Κονταξάκη, Ana Vidovic κ.α. και έχει λάβει μέρος σε φεστιβάλ κιθάρας σε όλη την Ελλάδα.

Επίσης, έχει παρακολουθήσει μαθήματα Flamenco κιθάρας με τον Ιωάννη Αναστασάκη στο πρόγραμμα Elite Guitar Coaching. Ασχολείται με τη σύνθεση τραγουδιών και ορχηστρικής μουσικής, καθώς και τη μεταγραφή έργων Ελλήνων συνθετών για κιθάρα. Στο ενεργητικό του περιλαμβάνονται τραγούδια, μελοποιημένη ποίηση, έργα για σόλο κιθάρα, έργα μουσικής δωματίου. Διδάσκει κλασική κιθάρα στα ωδεία Μείζον Νεάπολης και Πολυγώνου.

Διαδικτυακό ρεσιτάλ του Γιώργου Ρήγα

το Σάββατο 2 Οκτωβρίου στις 19:30 … με κλικ εδώ

Ένα μικρό δείγμα της δουλειάς του Γιώργου Ρήγα, δείτε και ακούστε εδώ – πρόκειται για το υπέροχο «Χάθηκα».

Μια ιδέα για το τι θα ακούσουμε το Σάββατο από τον Γιώργο Ρήγα

οι σκιές χάνονται κάτω από το φως

Υπάρχουν κάποια ενοχλητικά λόγια και πράξεις, που έρχονται στη δημοσιότητα καθώς πλησιάζει η ώρα του αποχαιρετισμού του Μίκη Θεοδωράκη. Όλα αυτά, βέβαια, είναι πρόσκαιρα. Δηλαδή μετρώνται στον δημοσιογραφικό χρόνο και όχι στον ιστορικό χρόνο. Θα περάσουν στη λήθη πολύ γρήγορα. Και θα εξαφανιστούν σαν σκιές που τις λούζει το φως. Δεν παύουν όμως να είναι ενοχλητικά.

Ένα από αυτά τα περιστατικά που έπεσε στην αντίληψή μας είναι η λάθος αναγραφή του ονόματος του εκλιπόντος. Είμαστε βέβαιοι ότι πρόκειται περί αφηρημάδας, αστοχίας, απροσεξίας. Δικαιολογείται όμως, άραγε, όταν γίνεται από τον υφυπουργό Πολιτισμού μιας χώρας που έχει γονατίσει μπροστά σε αυτό τον θάνατο;

Ειδοποιήσαμε την σελίδα του υφυπουργού για να αποφευχθεί αυτό το δημοσίευμα, αλλά δεν υπήρξε διόρθωση, ούτε ανταπόκριση. Περιμέναμε μία ώρα, περιμέναμε δύο, περιμέναμε τρεις ώρες, τίποτα. Ιδού λοιπόν η φωτογραφία της τόσο ενοχλητικής αστοχίας. Υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού.

Το όνομα του συνθέτη μουσικής που τραγούδησε όλος ο πλανήτης είναι Μίκης Θεοδωράκης

μικρή κιθαριστική ιστορία στα καμένα της βόρειας Εύβοιας

Ο Νίκος, είναι γέννημα θρέμμα των Βασιλικών, ενός χωριού πάνω από το παραλιακό Ψαροπούλι στη βόρεια Εύβοια, που έκαψε η μεγάλη πυρκαγιά της προηγούμενης εβδομάδας του Αυγούστου. Έζησε εκεί τα παιδικά του χρόνια, ώσπου αποφάσισε να πάρει το δρόμο της Αθήνας για να σπουδάσει μουσική. Είναι καθηγητής κιθάρας.

Ο Νίκος, ήταν ένας από τους χιλιάδες που δεν εκκένωσαν την φλεγόμενη περιοχή κι έμειναν να σώσουν ό,τι σώζεται. Τώρα παλεύει να φτιάξει αναχώματα για τις πλημμύρες που θα έρθουν.

Καταστράφηκαν οι συγχωριανοί του, άνθρωποι που δούλευαν στο δάσος – ρητινοσυλλέκτες, υλοτόμοι, ελαιοπαραγωγοί, κτηνοτρόφοι. «Δεν έμεινε τίποτα», μας λέει. Είναι πολύ απογοητευμένος – όπως όλοι μας – με τον συντονισμό και την αποτελεσματικότητα της πυρόσβεσης. Αναρωτιέται τι είδους εντολές είχαν οι πυροσβέστες – πρόκειται για το ερώτημα που βασανίζει όλους τους Έλληνες: ο στρατηγικός σχεδιασμός έδωσε απόλυτη και μοναδική ίσως προτεραιότητα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής;

Τον ρώτησα λοιπόν για την κιθάρα και το σπίτι του. «Σώθηκαν» μου λέει, «κάηκαν όλα πάνω από το κτήμα και στην αυλή του σπιτιού. Δεν έχω πράγματα αξίας στο σπίτι, μόνο την κιθάρα», μας είπε από το τηλέφωνο. «Κοίταξα να τη γλιτώσω και την έβαλα στο υπόγειο του σπιτιού»…

Τεκμήριο σωτηρίας της αγαπημένης του κιθάρας, η φωτογραφία που μας έστειλε. Δεν είναι ύβρις, πιστεύω, να μιλάς για μια κιθάρα που σώθηκε μετά από μια τέτοια οικολογική και οικονομική καταστροφή που ακόμα δεν τέλειωσε: κάθε μουσικός, θα συμφωνούσε.

ένας απίστευτος τύπος απομυθοποιεί την κλασική σοβαρότητα

Είναι ένας νέος, ταλαντούχος μουσικός, με υψηλού επιπέδου κλασικές σπουδές. Θα μπορούσε να είναι ένας πετυχημένος stand-up κωμικός. Είναι όμως καθηγητής κλασικής κιθάρας στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας!

Όσοι γνωρίζουν από κιθάρα, πρέπει να τον δουν. Που όμως και ποιόν;

Προ τριετίας, αν θυμάμαι καλά, είχα πετύχει στο διαδίκτυο κάποια απολαυστικά βίντεο στα οποία ο Γιάννης Κατσαρός (αυτός είναι ο «απίστευτος τύπος»), παρουσίαζε στοιχεία της τεχνικής της κλασικής κιθάρας με ένα μοναδικό τρόπο. Με ένα τρόπο που κανείς άλλος δεν έχει προσεγγίσει το όργανο αυτό ως τώρα, απ’ όσο ξέρω. Μιλάμε για πηγαίο χιούμορ και άφθονο γέλιο που προκαλεί ο Κατσαρός με τον μοναδικό τρόπο που παρουσιάζει τις δυσκολίες μελέτης της κιθάρας. Θυμάμαι το βίντεο παρωδία που είχε φτιάξει για την ποπ επιτυχία bad guy της Billie Eilish και γελάω μόνος μου ακόμα.

Τα αναζήτησα πάλι πρόσφατα, δεν τα έβρισκα πουθενά. Ακόμη και στο κανάλι του στο YouTube, που έχω εγγραφεί, δεν υπήρχαν. Πήρα το θάρρος λοιπόν να επικοινωνήσω μαζί του. Συμφώνησε να μου στείλει τους συνδέσμους των βίντεο εκείνων τα οποία δεν είναι ακόμη ανοιχτά στο κοινό. Είναι «μη καταχωρισμένα». Ίσως επειδή – κακώς, κατά την ταπεινή μου γνώμη – φοβήθηκε ότι μπορεί να παρεξηγηθεί το χιούμορ και η θετική διάθεση από σοβαρούς (σοβαροφανείς καλύτερα;) μουσικούς του κύκλου της κλασικής μουσικής.

Όπως κι αν είναι, ζητήσαμε και πήραμε τους συνδέσμους και μπορείτε να απολαύσετε τον Γιάννη Κατσαρό μέσα από τις «σελίδες κιθάρας». Κρυφός μας πόθος είναι τα βίντεο να γίνουν viral – και θα είναι αλήθεια παγκόσμια πρωτοτυπία να γίνουν viral μη καταχωρισμένα video! Γι’ αυτό, αν αναγνωρίζετε ταλέντο σε αυτό που κάνει ο Κατσαρός, πείτε το και μοιράστε Γιάννη Κατσαρό παντού: Η κλασική μουσική πάσχει από ακαδημαϊκό ύφος και στόμφο σοβαροφάνειας που την απομακρύνει από το μεγάλο κοινό. Ο Κατσαρός, απομυθοποιεί με την πρωτότυπη και ποιοτική δουλειά του αυτή την γενικευμένη πεποίθηση, το αξίωμα που λέει ότι όποιος ασχολείται με την κλασική μουσική πρέπει να είναι αγέλαστος.

Ο υπέροχος Γιάννης Κατσαρός μας δείχνει ασκήσεις τεχνικής. Ο αθεόφοβος αστειεύεται στο τέλος και με την Chaconne, το απόλυτο μουσικό δημιούργημα του ενός και μοναδικού J. S. Bach.
Εδώ ο Γιάννης Κατσαρός με όχημα ένα από τα πιο απαιτητικά κομμάτια του κιθαριστικού ρεπερτορίου, το Capriccio Diabolico Op. 85, του Tedesco. Του φέρνει στο νου λίγο Deep Purple και Soldier of Fortune. Λόγω σολ μινόρε!
Το τρέμολο… «Don’t forget to breathe. Breathing is very important otherwise you die» – Yiannis Katsaros

Ο Γιάννης Κατσαρός, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1990, όπως διαβάζω στη σελίδα του φεστιβάλ Παλαιού Φαλήρου που διοργανώνουν οι σπουδαίοι κιθαριστές Αλεξάνδρα Χριστοδήμου και Γιάννης Πετρίδης – γιατί του ζήτησα το βιογραφικό του αλλά παρέλειψε να μου το στείλει.

Στην ηλικία των 14 ετών ξεκίνησε μαθήματα κιθάρας με τον Παύλο Κανελλάκη και συνέχισε με τον Νίκο Χατζηελευθερίου, στην τάξη του οποίου πήρε το δίπλωμα του με άριστα παμψηφεί. Απο το 2009 μέχρι το 2013 φοίτησε στην Koblenz International Guitar Academy (τάξη Hubert Käppel). Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Koblenz εργάστηκε ως δάσκαλος κλασσικής κιθάρας στο ωδείο Rappelkiste. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα με τους Anielo Desiderio, Goran Krivocapic, Matthias Kläger, Hans Werner Huppertz, Goran Listes, Roland Dyens, Βάνα Βουγιούκα, Ευάγγελο Μπουντούνη, Έλενα Παπανδρέου, Αλέξανδρο Κάλκο και με άλλους. Έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στη Γερμανία. Τον Φεβρουάριο του 2016 απέσπασε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό του 5ου Φεστιβάλ κιθάρας Παλαιού Φαλήρου. Από το Σεπτέμβριο του 2016 ζει και εργάζεται ως καθηγητής κιθάρας στο Σάλτσμπουρκ της Αυστρίας. Έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις μουσικής ταινιών μικρού μήκους ισπανο-τουρκικής παραγωγής.

Έχω έναν ακόμη σύνδεσμο με απολαυστικό βίντεο του Κατσαρού, που συνδυάζει τη μελέτη της κιθάρας με το μαγείρεμα. Αν σας ενδιαφέρει να το δείτε κι αυτό, θα φανεί στην υποδοχή που θα έχει αυτός ο απίστευτος τύπος σε εμάς όλους, το κοινό της κλασικής κιθάρας!

Δείτε τι έχει πει ο Μιχάλης Μπρούζος

Ο Μιχάλης Μπρούζος στις «σελίδες κιθάρας» για τη σύγχυση που υπάρχει μεταξύ κλασικής κιθάρας και κλασικού ρεπερτορίου.

πάμε Ιταλία με την Αντιγόνη Γκόνη

Η Αντιγόνη Γκόνη μας υποδέχεται όλους σήμερα και για όλη την εβδομάδα, καθημερινά, για να μας προσφέρει ωραίες κιθαριστικές εικόνες, ήχους και ιστορίες. Το φετινό Volterra Project, ένας θεσμός που η ίδια δημιούργησε και καθιέρωσε, θα είναι για πρώτη φορά ανοικτό στο κοινό, χωρίς οικονομικό κόστος, μέσω διαδικτύου.

Όλα θα γίνονται ζωντανά στις οθόνες μας, δύο φορές την ημέρα, στις 15:30 ώρα Ελλάδος και στις 21:30 (ώρα Ελλάδος, πάλι), από σήμερα 2 Αυγούστου έως και την Κυριακή 8 Αυγούστου.

Είναι πρώτης τάξης ευκαιρία λοιπόν να πάμε Ιταλία, σε ένα μικρό χωριό κάτω από τη Φλωρεντία και την Πίζα, κοντά στην μικρή πόλη Βολτέρα. Ο τόπος που θα εξελιχθούν οι εκδηλώσεις είναι ένας λόφος έξω από τη Βοτλτέρα, που ονομάζεται Σκορνέλο. Εμείς, μπορούμε να πάμε εκεί, ανοίγοντας τη σελίδα VolterraProject στο facebook κάθε μεσημέρι και κάθε βράδυ.

Η αφίσα του φετινού Volterra Project

Το πρόγραμμα, όπως έχουν πληροφορηθεί οι «σελίδες κιθάρας» από τους διοργανωτές του VolterraProject, είναι το εξής:

ΣΗΜΡΑ Δευτέρα, 2 Αυγούστου

15:30: Καλωσόρισμα από την Αντιγόνη Γκόνη | 21:30: Η Αντιγόνη Γκόνη και ο Maarten Vandenbemden ερμηνεύουν έργα J. K. Mertz και E. Granados

ΑΥΡΙΟ Τρίτη, 3 Αυγούστου

15:30: Η Michele Swennen μας μιλά για την φυσιολογία των κιθαριστών | 21:30: Η Marija Razic ερμηνεύει το Romantico του Astor Piazzolla με κιθάρα Ramirez του 1903

Τετάρτη, 4 Αυγούστου

15:30: Συνέντευξη με τον Giampaolo Bandini για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Astor Piazzolla | 21:30: Ρεσιτάλ του ντουέτου Bandini-Chiachiareta με έργα Piazzolla

Πέμπτη, 5 Αυγούστου

15:30: Η Martha Masters μιλά με θέμα «business of music» | 21:30: Ρεσιτάλ Αντιγόνης Γκόνη και Maarten Vandenbemden – ερμηνεύουν το έργο «Oriental» του Granados με κιθάρες Ramirez κατασκευασμένες το 1903 και το 1918

Παρασκευή, 6 Αυγούστου

15:30: Ο Gianluca Reggiani μιλά με θέμα «the ecting guitarist» | 21:30: Ρεσιτάλ του James Toomey-Wilson που ερμηνεύει το Choro de Saudade του Barrios-Mangore με κιθάρα Ramirez του 1918

Σάββατο, 7 Αυγούστου

15:30: Luca Isolani και Maarten Vandenbemden μιλούν για αυτοσχεδιασμό | 21:30: «Caminante», ρεσιτάλ σπουδαστών

Κυριακή, 8 Αυγούστου

15:30: Η διευθύντρια του Volterra Project Michele Rosa-Clot μιλά με θέμα «food for the soul» | 21:30: Μιλά ο κατασκευαστής Paolo Coriani και ερμηνεύουν το έργο του Granados «Aragonesca» η Αντιγόνη Γκόνη και ο Maarten Vandenbemden

Ευκαιρία αυτές τις μέρες να εξασκήσουμε τα αγγλικά μας και να δροσιστούμε τις μέρες του καύσωνα με τους ακριβούς ήχους ιστορικών οργάνων από σπουδαίους κιθαριστές.

τα 12 κυπριακά μαδριγάλια χρειάστηκαν την κιθαριστική γραφή του Χατζηελευθερίου

Ο κιθαριστής Νίκος Χατζηελευθερίου, έχει κάνει μια δουλειά-«πακέτο»: πήρε τα «12 Κυπριακά Μαδριγάλια» που συνέθεσε ο Μιχάλης Τρανουδάκης για φωνή και πιάνο και τους δίνει κιθαριστικό ύφος και φως: εργάστηκε για την διασκευή των έργων για κιθάρα και φωνή, τη ζωντανή παρουσίασή τους σε συναυλία, την ηχογράφηση των έργων και την έκδοση παρτιτούρας για όσους θελήσουν να τα εντάξουν στο ρεπερτόριό τους και να τα ερμηνεύσουν.

Διασκευές

Τα 12 Μαδριγάλια του Μιχάλη Τρανουδάκη, σε ποίηση άγνωστου κύπριου του 16ου αιώνα, είναι ένας κύκλος τραγουδιών. Δώδεκα ερωτικά τραγούδια σε μια γλώσσα που έρχεται από πολύ παλιά και τραγουδιέται σαν καινούργια. Ο συνθέτης εμπνεύστηκε το έργο στη μορφή ντούο για αντρική φωνή και κιθάρα, στο στυλ των αναγεννησιακών τραγουδιών. Την προσαρμογή του έργου για κιθάρα ανέλαβε ο Νίκος Χατζηελευθερίου.

Ηχογράφηση

Ο κύκλος τραγουδιών είναι έτοιμος και θα εκδοθεί σε CD το αμέσως προσεχές διάστημα από τις εκδόσεις «άπαρσις», όπως είπε ο Χατζηελευθερίου στο loaded.gr

Συναυλία

Η σελίδα loaded.gr έγραψε για τη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στις 27 Ιουλίου στη Σύρο με αφορμή το Φεστιβάλ Κιθάρας Ερμούπολης. Σε πρώτη εκτέλεση θ’ ακουστούν αυτά τα «12 Κυπριακά Μαδριγάλια» του Μιχάλη Τρανουδάκη για ανδρική φωνή και κιθάρα, στην προσαρμογή που έκανε ο Νίκος Χατζηελευθερίου.

Παρτιτούρες

Ο Νίκος Χατζηελευθερίου ετοιμάζει και την έκδοση της παρτιτούρας για τον μουσικό οίκο Panasmusic (αυτό που οι κιθαριστές κάνουν τα πάντα αλλά αφήνουν για το τέλος τις παρτιτούρες, είναι πολύ περίεργο. Και ο Γρηγορέας το ίδιο με τις διασκευές του Χατζιδάκι και ο Μαστοράκης το ίδιο με τις διασκευές του Μαρκόπουλου).

Διαβάστε τι είπε ο Νίκος Χατζηελευθερίου στο loaded.gr.

Μια άλλη σημαντική κιθαριστική προσωπικότητα, ο Άγγελος Νικολόπουλος, ο οποίος έχει επιμεληθεί τα καταπληκτικά παιδικά βιβλία «κιθαροζωγραφιές», είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε το Φεστιβάλ Κιθάρας Ερμούπολης που θα φιλοξενήσει τα κυπριακά μαδριγάλια των Τρανουδάκη-Χατζηελευθερίου. Το φεστιβάλ διοργανώνεται κάθε Ιούλιο στην Ερμούπολη, την πανέμορφη πρωτεύουσα της Σύρου και των Κυκλάδων. Ξεκίνησε από τον Νικολόπουλο το 1994 και φέτος γιορτάζει τα 27 χρόνια συνεχούς διοργάνωσης.

musicArte: ο πρώτος διαγωνισμός με φυσικό ήχο μετά την κρίση της πανδημίας

Τα βραβεία και τους επαίνους, για τους διακριθέντες κιθαριστές, ανακοίνωσε η επιτροπή του διαγωνισμού κιθάρας musicArte, του πρώτου διαγωνισμού που έγινε δια ζώσης – μετά την κρίση της πανδημίας. Δείτε ποιοί νέοι και παιδιά απέσπασαν διακρίσεις στη σελίδα musicArte.

Η (κιθαριστική) εκδήλωση έγινε την Παρασκευή 18 Ιουνίου. Το Σάββατο 19 Ιουνίου έγινε ο διαγωνισμός για το πιάνο, η ανακοίνωση αποτελεσμάτων και οι απονομές. Ο φετινός διαγωνισμός ήταν αφιερωμένος στον Χαράλαμπο Εκμεκτσόγλου (1913-1990) και τον Θεόδωρο Αντωνίου (1935-2018). Η ομάδα musicArte αποφάσισε και πέτυχε να διοργανωθεί εκτέλεση μουσικής με φυσική παρουσία, δηλαδή με τον μοναδικό τρόπο που μπορεί η κιθάρα να δώσει όλη τη μαγεία της!

Η κριτική επιτροπή, ήταν ο Νίκος Μπαλογιάννης (πρόεδρος της επιτροπής κιθάρας), Yannis Tsanakaliotis (πρόεδρος επιτροπής πιάνου) και οι σολίστ και καθηγητές Aris Graikousis, Kostas Grigoreas, Alexandros Kalkos, Haris Kanellidis, Stathis Efstathios Oulkeroglou, Katerina Papadakou (την οποία οι «σελίδες κιθάρας» ευχαριστούμε θερμά για το φωτογραφικό υλικό που μας διέθεσε), Foteini Triantafyllou, Νίκος Χατζηελευθερίου.

Ο διακεκριμένος κιθαριστής Νίκος Χατζηελευθερίου, έγραψε για το κιθαριστικό μέρος του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού κιθάρας της musicArte ότι η συμμετοχή ξεπέρασε κάθε προσδοκία από την Αθήνα και όλη την Ελλάδα με δεκάδες νέους να παίζουν μουσική για κιθάρα απ’ όλες τις εποχές και τα στυλ.

Κι ένα υστερόγραφο: Ο διαγωνισμός έλαβε χώρα στο «πάνοπλο» τεχνολογικά αμφιθέατρο των Εκπαιδευτηρίων Μαλλιάρα «Άρτεμις» το οποίο έχω επισκεφθεί πολλές φορές στο παρελθόν, με φίλους γονείς για να παρακολουθήσουμε τα παιδιά μας σε μουσικές εκδηλώσεις του σχολείου, με τη φροντίδα του μαέστρου Νίκου Μαλλιάρα.

Τώρα που έχει αποφοιτήσει ο γιος μου από το σχολείο αυτό, μπορώ και οφείλω να πω ότι πρόκειται για ένα καλό, μαζεμένο και οργανωμένο ιδιωτικό σχολείο που αξίζει την οικονομική επιβάρυνση της οικογένειας. Το σχολείο αυτό δεν έχει σχέση με νεοπλουτισμό, συνεργάζεται και υποστηρίζει γονείς και μαθητές χωρίς να τους «καλοπιάνει» ή να μοιράζει βαθμούς, δίνει προτεραιότητα στη μουσική και την τέχνη γενικά και έχει πολύ καλούς καθηγητές, οργανωμένο διοικητικό προσωπικό και διεύθυνση. Να τα λέμε κι αυτά!

Αρέσει σε %d bloggers: