επίσκεψη στο εργαστήρι που κατασκευάζει κιθάρες ο σολίστ Αντώνης Χατζηνικολάου

Οι «σελίδες κιθάρας», επισκέφθηκαν το εργαστήρι που φτιάχνει τις εξαιρετικής ποιότητας κιθάρες του ο Αντώνης Χατζηνικολάου! Κατόπιν ευγενικής του πρόσκλησης, βρεθήκαμε στο εργαστήρι του, στο Περιστέρι.

Πρώτη διαπίστωση: η είσοδος, σε τίποτα δεν προδιαθέτει τον επισκέπτη για το μαγικό εργαστήρι. Την ίδια έκπληξη, πάντως, είχα νιώσει και στη Γρανάδα, όταν είχα επισκεφθεί, προ πολλών ετών, με φίλο και γνωστό καθηγητή κιθάρας το εργαστήρι ενός φημισμένου Ισπανού luthier. Έμοιαζε απ’ έξω με παλιά, εγκαταλελειμμένη βιοτεχνία. Νομίζαμε ότι το GPS μας οδήγησε σε λάθος διεύθυνση…

Δεύτερη διαπίστωση: οι κιθάρες δια χειρός Χατζηνικολάου είναι όργανα πολύ υψηλής ποιότητας, με τον ήχο που μόνο το καπάκι από έλατο και τα άλλα πανάκριβα ξύλα προσφέρουν. Στο χέρι του κιθαριστή είναι να βγάλει τον ήχο που θέλει, η κιθάρα θα υπακούσει, τα ηχοχρώματα είναι εκεί και περιμένουν να βγουν.

Δεν απευθύνονται τα χειροποίητα αυτά όργανα σε αρχάριους μαθητές που δεν μπορούν ακόμη να εκτιμήσουν τους ήχους και την ποιότητα κατασκευής, αλλά σε πολύ προχωρημένους μαθητές επί πτυχίω, σε σολίστ ή σε καθηγητές του οργάνου.

Ο Αντώνης Χατζηνικολάου ερμηνεύει Bach (Largo BWV 1005) στην κιθάρα που κατασκεύασε ο ίδιος

Τα ξύλα

Ο Αντώνης Χατζηνικολάου, χρησιμοποιεί μόνο Ευρωπαϊκό έλατο για το καπάκι στις κιθάρες που κατασκευάζει και όχι κέδρο (που είναι κι αυτό ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο ξύλο για καπάκια). Η πλάτη και τα πλαϊνά, είναι κατασκευασμένα από ινδικό παλίσανδρο (χρησιμοποιούνται και άλλα εξωτικά ξύλα π.χ. παλίσανδρος Μαδαγασκάρης, Κοκομπόλο κλπ). Για το μπράτσο, χρησιμοποιεί Ισπανικό κέδρο ή μαόνι, με μια εσωτερική, μη ορατή ενίσχυση με μια βέργα έβενου. Έβενος, το πιο σκληρό από όλα τα ξύλα, χρησιμοποιείται και για την ταστιέρα.

«Χρειάζονται περίπου 200 ώρες δουλειάς για να κατασκευαστεί μια τέτοια κιθάρα», μας λέει ο Αντώνης Χατζηνικολάου – χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος για τα «βερνίκια».

Θα μου πείτε, «βερνίκια», σιγά τη δουλειά…

Τα βερνίκια

«Το πιο δύσκολο κομμάτι στην κιθάρα, δεν με έχει δυσκολέψει όσο το βερνίκι», λέει ο – διακεκριμένος σολίστ, θυμίζω, δείτε το βιογραφικό του – Αντώνης Χατζηνικολάου. Χρησιμοποιεί μια ουσία που αφήνουν συγκεκριμένα έντομα σε δέντρα, στην Ινδία, την οποία αναμιγνύει με αλκοόλη. Με ένα λεπτό και μαλακό πανάκι περνά πολλά «χέρια» το ξύλο με υπομονή προσέχοντας τα ίχνη και τα στρώματα βερνικιού που μένουν στο ξύλο. Χρειάζεται ισορροπία στη χρήση αλκοόλης (που διαλύει το βερνίκι που είχε περαστεί στο προηγούμενο χέρι). Σύνθετη και λεπτή διαδικασία.

Η εμπειρία, η γνώση και το μεράκι

Το μεράκι της κατασκευής με πρώτη ύλη το ξύλο, ξεκινά από τον προπάππου του Αντώνη Χατζηνικολάου. Έφτιαχνε στην Κούταλη, στις αρχές του 20ού αιώνα, ξύλινες βάρκες. Μάλιστα ένα μοναδικό μοντέλο τέτοιας βάρκας το βρήκε 100 χρόνια μετά την κατασκευή του και το αναπαλαίωσε.

Η γνώση της κατασκευής κιθάρας, αποκτήθηκε στη Νέα Υόρκη αλλά και στην Αθήνα. Όταν ο Αντώνης Χατζηνικολάου βρισκόταν στην αμερικανική μητρόπολη ως σολίστ για συναυλίες, μαθήτευσε δίπλα στο Νίκο Ιωάννου, έναν άνθρωπο που εκτιμά ιδιαίτερα και τον θεωρεί «έναν από τους σπουδαιότερους οργανοποιούς διεθνώς«, όπως μας λέει.

Στην Αθήνα, ο Αντώνης Χατζηνικολάου μαθήτευσε δίπλα στον κατασκευαστή Γιώργο Παντελιά που «με γενναιοδωρία μοιράστηκε τις γνώσεις του στην οργανοποιία αλλά και βοήθησε στα πρώτα βήματα«.

Η ροζέτα

Η ροζέτα, αυτό το ξύλινο «κέντημα» που κοσμεί το καπάκι της κιθάρας, είναι μια μεγάλη διαδικασία και αυτή. Δεν είναι ζωγραφιά. Είναι μικρά ξυλαράκια διαφόρων χρωμάτων που κολλάνε με ένα συγκεκριμένο «πατρόν». Φαντασθείτε έναν κύλινδρο με κολλημένα ξυλαράκια. Ακολούθως, ο κύλινδρος κόβεται εγκάρσια σε λεπτές φέτες που θα μπουν στο αυλάκι που έχει ήδη δημιουργηθεί στο καπάκι, γύρω από την τρύπα του ηχείου.

Τέλος χρόνου λόγω Covid!

Ο ελληνικός καφές που μας πρόσφερε ο Αντώνης Χατζηνικολάου, τελείωνε. Ο χρόνος έδειχνε να πιέζει. Η Μπέσυ Διαγωμά, διακεκριμένη σολίστ και καθηγήτρια κιθάρας (δεν ασχολείται πάντως με κατασκευές!), σύζυγος του Αντώνη Χατζηνικολάου, του τηλεφώνησε για να του θυμίσει μια οικογενειακή υποχρέωση που είχαν: να προμηθευθούν ένα «rapid test» για τον μικρό Πάνο, το γιο τους, που θα πήγαινε στο σχολείο. Έτσι, άφησα γρήγορα – γρήγορα το εργαστήρι αλλά κράτησα μια ξεχωριστή εμπειρία, τους γλυκούς ήχους από τις κιθάρες Χατζηνικολάου (είχα το προνόμιο να παίξω με όλες όσες είχε στο εργαστήρι έτοιμες!), μερικές φωτογραφίες που ζήτησα για να τις μοιραστώ εδώ και μερικές δικές μου φωτογραφίες «της στιγμής» που δημοσιεύω σήμερα!

Ο Αντώνης Χατζηνικολάου με κιθάρα κατασκευής του Νίκου Ιωάννου ερμηνεύει τα πέντε κομμάτια (Cinco Piezas) του Astor Piazzolla

Διαβάστε ακόμη:

ο Αντώνης Χατζηνικολάου συνομιλεί με τον Κώστα Γρηγορέα στην ιστοσελίδα tar.gr

Και ακόμη:

πως φτιάχνει τις κιθάρες του ο Γιάννης Παλαιοδημόπουλος (ρεπορτάζ στο viewtag.gr)

Δημοσιεύτηκε από τον mvoutsadakis

μουσικός (δάσκαλος κλασσικής κιθάρας) και δημοσιογράφος (συντάκτης εφημερίδων) - musician (guitar teacher) and journalist (newspaper editor)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: